Mara Lee och chick-liten, del II

En kopia av min kommentar, eftersom den nog är lätta att missa:

Hej Jan,
Tack för berömmet, att faktiskt få sin kritik bemött känns otroligt bra. Kanske bör jag i stället för att skälla på dig gå på den anonyma rubriksättare som skapade det första, och som alltid bestående, intrycket av din recension med följande rubrik och ingress:
"Mara Lees ladies lyfter chick-lit
Författarna Maja Lundgren och Daniel Sjölin har fått en konkurrent. Nu ger sig även poeten Mara Lee djupt in i intim¬sfären - med chick-lit-romanen "Ladies". Jan Arnald blir övertygad och ser en uppgradering av en förtalad genre."
För det andra är jag beredd att hålla med Anne om att genren på vars "ramar och skelett" Mara Lee har blåkoll på i stället är flärdlitteraturen. Jag som blivit uppfostrad i chick-litens trygga famn känner nämligen inte alls igen mig i de ramar och skelett som ligger till grund för Ladies. Kan anledningen till detta vara genreförvirring?


Kanske är det så här: Att genren Mara Lee försöker reclaima är flärdlitteraturen. Anne, jag tror att du har rätt. Jag tror att Annika Marusarz, som en annan skarpsynt kommentar påpekade, också har rätt. Jag är beredd att sluta fred även med Jan Arnald om han bara erkänner att han egentligen haft en bild av flärdlitteratur i huvudet då han i sin recension använt begreppet chick-lit. Jag är eventuellt också beredd att sluta fred med mig själv, trots att jag skäms lite att behöva erkänna att denna genre är helt och hållet okänd av mig. Jag levde inte när den skrevs, jag har aldrig hört någon rekommendera någon av genrens "klassiker", jag har aldrig lärt mig om denna typ av litteratur över huvud taget trots all min litteraturvetenskapliga nyfikenhet och hela världens, syntes det, vilja att tillmötesgå mig och upplysa mig om allt som skrivits. Däri ligger det lilla försvar jag har.

Jag måste ju förstås se till att rätta till denna vita fläck på min litterära världskarta och, hur tråkigt det än kan tyckas, ta igen vad jag missat ur flärdlitteraturens bokskatt. Vad har ni att rekommendera i den vägen?

/K


PS. Hela diskussionen och Jans svar finns här! DS.

Kommentarer
Postat av: J

Jag svarade på ett annat ställe i din blogg. Länka gärna dit. // J

2007-09-25 @ 22:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback