Svart och lila - en sorglig detektivhistoria

Direkt när jag fick Denise Minas senaste, Sista andetaget, i näven visste jag det, någonstans, omedvetet: Den här boken skulle likna Peter Robinson lite.Och kanske lite Ian Rankin... Men vänta lite, hejdade jag mig, för jag har inte läst Vargtimmen och det var innan marknadsföringskampanjen med Mina i DN Söndag tog fart, jag vet ju ingenting alls om den här författaren. Hur kan jag då redan ha en så klar bild av vad hon skriver?


image30

Boken.

Den brittiska förmaningen "don't judge a book by it's cover", hade tydligen gått mig helt förbi för det ju var exakt där den låg, Sista andetagets tjuskraft. I omslaget med det klassiskt brittiska mysfotot, förvrängt i photoshop av stark kontrast inverteringen av murriga färger till en svart och knallfärgad stillbild.

Och vänta lite, hur såg Peter Robinsons och Ian Rankins omslag ut nu igen?...


image33 image31

Så här, kanske?

Efter lite googlande sitter jag nu och begrundar slutsatserna. Dels är jag lättad att den svenska kåren av layoutare inte har resignerat helt och börjat designa exakt likadana omslag. Likheterna mellan Mina, Robinson och Rankin beror bara på att de ligger på samma svenska förlag, Minotaur. Faktum är att varenda titel Minotaur ger ut får ett omslag efter exakt samma mall. Å andra sidan är jag fortfarande lite skärrad. Hur kan ett förlag med så stor framgång tillämpa ett grafiskt koncept till den grad att jag ser det som en kvalitetsstämpel?

På Minotaurs hemsida beskrivs deras korta (sedan -99) historia och deras ambitioner med följande meningar:

Bokmarknaden är en labyrint inbjudande, överraskande och oöverskådlig. För att inte förirra oss har vi på Minotaur valt att följa en röd tråd; vi har specialiserat oss på översatta kriminalromaner.
Våra författare har förvisso olika sätt att berätta på. Men deras böcker följer alltid den röda tråden, de är kriminalromaner av högsta kvalitet. På så sätt vet du alltid var du har oss.


Det luktar onekligen konceptualisering här: I och med att man upprepar uttycket "röd tråd" och fokuserar på författarnas gemensamma punkter i stället för deras unika författarskap samt poängterar förlagets hårda gallring, ger man onekligen bilden av en rätt strömlinjeformad utgivning. Och mina frågor blir bara fler och fler: Vem kläckte idén om att ha likadana framsidor? Vem designade den grafiska profilen? Vad säger man när det kommer nya formgivare med egna idéer?

Mina-deckarens försättsblad blev denna stillsamma lilla detektivhistorias motsvarighet till TV-deckarens telefonlistor, ni vet de där som Lynley/Havers/Tennison aldrig lyckas få fram förrän fem minuter innan programmets slut och då så odramatiskt det kan bli och helt utan något klurande eller luskande eller filosoferande bara ger svaren på alla frågor. Fotot är i och för sig taget av en enskild fotograf, men för omslagsdesign står endast: Imperiet.

Imperiet är ett relativt lågmält företag som helst undviker att beskriva sig själva med termen "reklambyrå". Ändå står de för en hel massa reklam vad gäller allt från förpackningsdesign till genomförande av olika jippon. Och visst går Minotaur att hitta bland deras klienter. Så här lyder Imperiets version av Minotaurs historia:

I begynnelsen behövde Minotaur slå sig in på en marknad dominerad av ett fåtal stora aktörer. Därför tog vi greppet att inte marknadsföra författarna. Istället profilerade vi förlaget som en garant för deckare av högsta kvalitet. Idag vet läsarna vad en Minotaurbok står för och utgivningstakten har ökat från fem böcker första året till tolv böcker per år.

Vad nu denna specialisering, strömlinjeformning av utgivningen och fokusering på "label" i stället för författare är ett resultat av, och vad den kommer leda till (sämre villkor för de utbytbara deckarförfattarna och mer pengar till förlaget - eller bara ett nödvändigt steg bort från en otidsenlig geniestetik?) är frågor som gjorda för en uppföljare. För den här episoden gäller dock Case closed, med en ganska sorglig slutsats: Minotaur har med hjälp av hårdhudade reklammakare fullständigt lyckats bryta sig in och stöka runt i min begreppsvärld. Helt plötsligt blev deckarkvalitet lika med hög kontrast och skrikig färg, utan att jag anat varför. Och i likhet med de halvalkoholiserade deckarkriminalarna kan jag väl bara konstatera att världen är hård och att ett löst fall gör liten skillnad, och lunka hem genom stan lite tommare inombords.


/K


Relaterat:
DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback