Fyra

När man inte har tid att hitta på massa fyndigheter själv för att Paris är soligt och varmt kan man haka på andras: idag Kulturbloggens Kulturfyra:

1. Har du varit på Bokmässan någon gång? I så fall: vilket är ditt bästa minne därifrån? Om du inte varit där, är det något du drömmer om att göra?

Nej, tyvärr. Det närmsta årets bokmässa jag kommit är när jag talade i telefon med någon som var där igår. Hon sa att det var jättemycket folk. Men det är klart att jag är heltänd på idén att bokälskare inte ska sitta inne på sinn kammare och vädra sitt engagemang i bloggar, utan borde träffas och festa till det i stället. Jag har dock under min tid i Stockholm agerat medhjälpare i ett liknande sammanhang, då stod jag instängd med en (hyfsat självupptagen – men skvallra inte nu) deckarförfattare i en klaustrofobiskt liten monter för att kränga dennes böcker. Det är en upplevelse jag dock inte vet om jag skulle vilja återuppleva… Fast jo, om det var på bokmässan skulle jag nog tveka eftersom jag trots allt är ganska svag för kändisspotting.

2. En bok som ska presenteras på bokmässan är SMS-boken, skriven av en mängd författare. De bästa SMS:en har valts ut. Vad tycker du om SMS? Kan det bli bra litteratur av SMS, eller förstör det vårt språk?

Jag tror, jag tror. I högstadiet började jag, liksom de mer pedantiska av mina tjejkompisar, att skriva upp alla sms i en liten bok innan jag var tvungen att radera dem ur inkorgen. Det fortsatte ända upp något år i gymnasiet. Det var länge sedan jag läste ur boken, men sist jag hittade den och tittade igenom den började jag storgråta. Här finns den, ungdomen, inte utsmetad och sönderanalyserad som i dagböckerna utan komprimerad till det allra mest essentiella. Det där som rden var så starkt; vänskapen man inte kunde leva utan, första kärleken, uppslitande ilska och försoning, ihopträngt för att man inte ska behöva betala för dubbel-sms – det är bättre än många diktsamlingar det.

3. Idag har jag varit på en förhandsvisning av en film som heter Fishy och är inspelad i förorten Fisksätra i Stockholm. Vad tänker du på när du hör ordet stockholmsförort?

Min uppväxt i en trångsynt liten villaförort utanför stan.

4. Filmen Fishy handlar om två helt olika människor som blir förälskade. Vilken är din favorit bland kärleksberättelser: det kan vara på film eller i bok eller i konst, eller på teater.

Kärlekshistorier som tar slut innan de hinner bli tråkiga är bäst. Marguerite Duras Älskaren har betytt vansinnigt mycket för mig, jag tvivlar på att någon skrivit kärlek bättre varken innan eller efter den.

 

Jag var förresten och besökte hennes grav på Montparnasse-kyrkogården häromveckan. Hon ligger i samma gång som Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre. Då tänkte jag på hur lätt man förvandlas till tonåring igen just på gravplatser – visst var jag förberedd på att någon av alla de miljoner som läst Älskaren eller Det andra könet eller Existentialismen är en humanism möjligtvis skulle kunna hysa samma beundran som jag inför deras författare – men likväl förvandlas jag till den där 12-åringen som inte för sitt liv kan fatta att hon inte är ensam i kön till Backstreet Boys-signeringen eftersom alla deras låtar ju så uppenbart vänder sig till henne och ingen annan. Jag stod där i duggregnet och bara stirrade lagom bittert på de (avgjort) dumma amerikanerna som frenetiskt plitade ner små lappar till sina idoler och rev upp och läste de lappar som andra dumma amerikaner redan lagt på gravarna. Sedan gick jag hem och försökte övertyga mig själv om att det inte alls är ett så omoget beteende som det verkar vara.


/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback