Youtubiana

Visst är jag en sucker för Fredrik Strage, visst önskar jag att jag kunde göra allt han gör. Tyvärr är Spy Bars toalett flera hundra mil härifrån, vilket gör att jag i likhet med SvD:s ledarblogg får nöja mig med att kopiera hans geniala idé om en youtube-topplista. Jag har under dess utveckling lyckats hålla mig någorlunda sval, men när det tredje bästa klippet skulle publiceras föll allt mitt motstånd. Det var stor, stor musikhistoria.

En litterär youtube-lista, följaktligen.
Innan jag börjar vill jag lägga in en liten disclaimer: Författare är inte, trots vissa trendrapporters droppande av termer som "litterära agenter", rockstjärnor. De har sällan ADHD, de går sällan på droger, de kastar sällan ut skrivmaskiner från hotellbalkonger. De är oftast helt vanliga människor, vars arbete kräver en osedvanlig mängd koncentrationsförmåga, en stillsam nypa nördighet, och förmågan att sitta inomhus ensam stora delar av sitt liv - tyvärr. Av den anledningen har jag valt att göra min youtubelista lite, lite kortare än både Strages och SvD:s.

Vi börjar lite med en uppvärmare, utom tävlan så att säga. Anledningen är helt enkelt att det är ett så pass mytomspunnet klipp att jag var tvungen att ha med det. Dessutom verkar det vara enormt roligt, åtminstone vad publiken anbelangar. Problemet, mina vänner, är ett enda, och det är pinsamt att erkänna: Jag förstår inte vad människorna menar!

Den 30 april 1971 hölls en debatt med namnet "Dialogue on Women's Liberation" i New York's Town Hall. Den kom att utveckla sig till ett litet krig mellan moderatorn Norman Mailer och en panel av feministiska författare bestående av bland andra Germaine Greer, Diana Trilling, Jacqueline Ceballos och Jill Johnston. Hela bataljen finns bevarad i filmen ”Town Bloody Hall” och finns att beställa på …. Mest legendariskt har avsnittet där Jill Johnstons interaktiva lesbiska poesi framförs blbivit - men att höra Norman mailer tala om sin penis är förstås inte heller helt fel:

 

  På en anklagelse om faschism svarar Norman:

 

I look forward very much to the advance of women’s liberation because women are finally going to have to come into contact with the best aspect of a male brain – which is its modest accuracy. I didn’t… (skratt) ..Dear Lucy, I did not make those remarks, I had characters who made them, I have a general who’s a profoundly latent homosexual, in his own right. Not my latent honomsexuality, his latent honomsexuality, and he had these wonderful images about the (?), and I had a great deal of fun at the time I was writing it, I was thinking “oh, that shows how homosexual those generals are” so I wasn’t saying that for me. Same thing when I was writing about Sergius O’Shaugnessy, he was a man as tall as Germaine Greer, he was a god…

Germaine Greer på platsen bredvid bryter snabbt in:

 

And you did call your own penis “the retaliator” (hämnaren) while referring humourosly to Septimus O’Shaugnessey who ressembles you in many ways…

 

Norman: The retaliator … The retaliator is not quite so formidable as “the avenger”…

 

I’m afraid I have to take a woman’s view of that…


Alltså, den som hjälper mig att avkoda detta dolda penisskämt vinner rätten att utse vilket litterärt youtube-klipp som ska komma på tionde plats och därmed inleda denna storslagna kavalkad av kulturell underhållning.
Kom igen nu!

/K

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hörseln först: "about the shell as a phallus" tror jag sägs i luckan i mitten av er översättning - "granaten som fallos" alltså.



Men avengerskämtet tror jag kommer ur att Mailer faktiskt namngav sin egen dolme "The Avenger" medanden litterära figuren fick nöja sig med den blygsammare titeln "The Retaliator", vilket alltså visar att författare och alter ego inte alls är samma sak. Eller?

2008-10-01 @ 13:11:23
Postat av: K

Hurra, klippet blev plötsligt roligt!

Tack du anonyma Mailer-kännare, har du ett eget klipp till listan?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback