2007: konsumtionen i kulturen (där och ingen annanstans)

Jag är en flitig läsare av Erik De Vahls blogg, läser nästan lika mycket som jag lyssnar på hans fantastiska "Oh my spine". Nyligen skrev han om Martina Lowdén, som han tyckte verkar egotrippad, och om hennes kulturönskning för år 2008: Mindre konsumtionsdebatt.

Jag vet ingenting om Martina Lodwdén och hennes eventuella dryghet. Men jag håller med henne, på ett sätt som även p1:s "publicerat" tog upp idag angående DN. Deras klimatsatsning (som under hösten förpestat åtminstone min vardag rätt ordentligt) ignorerar bestämt det kanske mest brännande: hur negativ effekt "konsumtionkulturen" har på miljön. Man lyfter mer än gärna fram fåniga människor som konsumerar "rätt", men aldrig de som inte gör det.

I stället är det kulturdelen som fått ta över hela debatten kring konsumtion, men med utgångspunkt i litteratur, musik, eller filosofi. Fick jag ha en egen kulturönskning för 2008 skulle det vara att de töntiga inrikes- och vetenskapsjournalisterna följde sina modigare kulturditons exempel och gav konsumtionsfrågorna lika stor politisk medial uppmärksamhet som den fått kulturell.

/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback