Mitt liv som sonett

Ute på min joggingtur häromdagen mindes jag en funktion som länge sedan fanns på DN:s hemsida, som automatiskt kunde generera bedårande små sonetter om livet i fem olika stadier. Och se på maken, då jag surfade in på deras startsida idag fanns den där! Att jag redan hunnit till det tredje stadiet av fem är kanske menat att oroa, men jag uppmanar er i stället att läsa "min" sonett och sedan bege er till www.dn.se för att se ert eget liv i jamber.

Vad snabbt ens liv helt plötsligt kan forcera!

Och inte har man kunnat förutspå

Man drar ju sitt berömda sabla strå

Man har en lya där man kan kampera


Nu gäller blott en partner, inte flera

Hallå där, värld! Nu kommer jag, pass på!

Och alla dumma töntar ska man klå

De ska få se på en som kan studera


Kan någon enda människa förklara!

Än finns det plats för vin och romantik

Det är ens öde, att man dömts att vara


Man säger: "Visst är jag Bob Dylan-freak!"

Man hävdar att man luffat i Sahara

Man diskuterar Nietzsches estetik


/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback