Döden och orden

Min frånvaro någonstans runt förra veckan berodde på dödsfall inom familjen. En liten begravning, sedan var det dags att ta itu med rötterna. Kusiner från Paris jag inte sett sedan barndomen, farbröder och sysslingar och deras barn som jag aldrig mött alls, en gammelfaster med tårar i ögonen som stickade ett par rödmönstrade vantar åt mig. En dag spenderades i bil, längs vägrenen såg jag min historia ritas upp. Steg för steg framträdde linjerna tydligare: I stugorna kring sjön Tisnaren, i kaffekoppen av tunt blått porslin, i historierna. Genom alla de där spökfigurerna, han som byggde båtar och blev överfallen av pirater i Spanien, de tre fastrarna i Malsjö som vägrade gifta sig och skötte sin handelsbod i stället, de som var otrogna och älskade på pensionat, de som blev bedragna, de där platserna där alla gravstenar bär samma efternamn, mitt; genom den där tjocka historiegeggan framträdde också mina konturer. Jag är, därför att de var.

 

En fransk filosof, jag har glömt hans namn, han dog någon gång förrförra året, gjorde till sin livsfilosofi att det var i mötet mellan generationerna man blir till som människa. Han spenderade somrarna i ett hus på landet där fyra generationer inhystes tillsammans, och det var för honom någon form av filosofi-kollo. Man ska hedra sin fader och sin moder - kanske är det därför.

 

Man diskuterade vad som borde stå i dödsannonsen. Jag föreslog någon strof ur "Arioso" av Erik Lindegren. Förmodligen jätteklyschigt, men jag är ung, jag tänker inte på döden på något originellt sätt. Det gör kanske ingen. Men det här med dödsannonser är ju i grunden något djupt problematiskt: För hur uppfinner man egentligen en slogan för döden? Kontroverser uppstår dock ibland, det är tydligt. Bläddrar jag i de senaste dagarnas DN Familj-sidor syns allt möjligt, från de sedvanliga små hälsningarna till bibelcitaten. Någon har en lång låttext av Christina Aguilera, några har Alf Henriksson. Den är nästan min favorit.

 

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och någonting alldeles oväntat sker.
Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig densamma mer.

 

 

Jag vet fortfarande inte vilken dikt de använde till annonsen. Säkert någon som i sitt sammanhang lät... klyschig. Och sentimental. Det verkar bli så, som att de allra flesta ord blir små då de konfronteras med den stora sömnen. Det räcker inte att sätta ord på döden, vi kan ändå aldrig bemästra den.

 

"Chaque fois unique, la fin du monde" passade inte, så den sparar jag till min egen hädangång.

/K

Kommentarer
Postat av: Ka

Klart jag länkar hit, du skriver ju finfint.

Postat av: Patrik

Dikten du citerar ovan är inte av Tage Danielsson - om det är det du menar. Den är skriven av Alf Henriksson.
I övrigt håller jag med dig om att Lindegrens dikt (eller de rader som vanligast citeras ur den) börjar bli slitna. Men det är en bra dikt, och Lindegren är en stor - och delvis bortglömd - poet.

2007-11-28 @ 15:26:50
URL: http://patrikgodin.blogg.se/
Postat av: K

Oops - jag hade ju rättat det där en gång, men det slank visst med i alla fall. Patrik: jag tackar, rodnar och tar mig friheten att rätta i efterhand.

2007-11-28 @ 20:03:40
URL: http://motocross.blogg.se
Postat av: K

Wow, har nu fått tag på och läser både Henrikssons och Lindegrens samlade. Måste erkänna att Lindegren än så länge mest lyckas göra mig förvirrad. Möjligtvis lite smått äcklad. Återkommer självfallet.

2008-01-02 @ 21:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback